Закон «Про освіту» набув чинності: основні тези


Сьогодні, 28 вересня 2017 року, набуває чинності Закон № 2145-VІІІ «Про освіту», прийнятий Верховною Радою України 5 вересня та схвалений Президентом України 26 вересня, передає Українське право.

Документ запроваджує програму 12-річної повної загальної середньої освіти для початкової та профільної середньої освіти з вересня 2018 року, для базової середньої освіти з 1 вересня 2022 року.

Повна середня освіта буде складатися з початкової освіти тривалістю 4 роки, базової середньої освіти тривалістю 5 років, яка надається в гімназії, та профільної середньої освіти тривалістю 3 роки, яка отримується в ліцеї, або в закладах професійної середньої освіти.

Навчання в школі діти зможуть починати у 6 чи 7 років. Результати навчання учнів після завершення кожного з рівнів освіти будуть оцінюватися шляхом державної підсумкової атестації, яка може здійснюватися у вигляді зовнішнього незалежного тестування чи для учнів молодшої школи здійснюватися лише з метою моніторингу.

У Законі зазначено, що право на безоплатну освіту забезпечується для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти — за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України; для здобувачів позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та післядипломної освіти — у закладах освіти чи інших суб’єктів освітньої діяльності за рахунок фінансування з державного та/або місцевого бюджетів у порядку, встановленому законодавством і для здобувачів вищої освіти — у закладах освіти за рахунок фінансування з державного та/або місцевого бюджетів у порядку, встановленому законодавством.

Держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками всіх здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Стаття 7 передбачає, що мовою освітнього процесу в закладах освіти є державна мова.

Особам, які належать до національних меншин України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної та початкової освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідної національної меншини. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідної національної меншини поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.

Особам, які належать до корінних народів України, гарантується право на навчання в комунальних закладах освіти для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти, поряд із державною мовою, мовою відповідного корінного народу. Це право реалізується шляхом створення відповідно до законодавства окремих класів (груп) з навчанням мовою відповідного корінного народу України поряд із державною мовою і не поширюється на класи (групи) з навчанням українською мовою.

Особам, які належать до корінних народів, національних меншин України, гарантується право на вивчення мови відповідних корінного народу чи національної меншини в комунальних закладах загальної середньої освіти або через національні культурні товариства.

Особам з порушенням слуху забезпечується право на навчання жестовою мовою та на вивчення української жестової мови.

Заклади освіти забезпечують обов’язкове вивчення державної мови, зокрема заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти — в обсязі, що дає змогу провадити професійну діяльність у вибраній галузі з використанням державної мови.

Особам, які належать до корінних народів, національних меншин України, іноземцям та особам без громадянства створюються належні умови для вивчення державної мови.

Окрім того, Закон визначає види освіти, форми здобуття освіти, структуру освіти, організаційно-правовий статус закладів освіти, встановлює автономію закладу освіти, управління закладом освіти, права і обов’язки засновника закладу освіти.

Закон також удосконалює систему управління освітою, визначає вимоги до формування змісту освіти, врегульовує питання економічної діяльності закладів освіти.