Як працює юридична клініка «здорової людини»


У більшості вишів юридичні клініки – це повинність. Вони створюються для галочки; тому що мають бути; бо є наказ МОН; бо треба практично готувати студентів, та щось не виходить…

Однак про юридичну клініку Школи права Українського католицького університету (УКУ) ми чули досить багато позитивних відгуків. Чули про виграні справи людей, які постраждали від війни. Чули, що студенти цієї юрклініки представляли Україну на міжнародних змаганнях і займали призові місця.  

Тож, ми вирішили поїхати до Львова і розпитати її менеджерку – Христину Ковцун,  як їй вдалося створити юридичну клініку, яка дійсно працює і приносить користь не тільки студентам, а й людям, що цього потребують. 

Як ти потрапила до УКУ? Що це за історія?

До УКУ я чотири роки працювала юристом-інхаусом у фінансовій компанії. Коли розпочалися події Майдану та війна, я почала паралельно займатися громадською діяльністю. Спочатку документувала порушення прав люди на Сході України, а потім приєдналася до ГО “Юридична сотня”.  Там на волонтерській основі надавала правову допомогу військовослужбовцям, а згодом стала представником організації у Львівській області

Через деякий час я зрозуміла, що втомлююсь від такого ритму, і робота інхауса – це не моє. Мені більше подобається робота з військовослужбовцями, pro bono справи.

І от на очі потрапила вакансія керівника юридичної клініки в Школі права УКУ. Я й подалася. На співбесіді мені запропонували розробити концепцію, якою я бачу юридичну клініку за рік і за п’ять років. В УКУ сподобалося те, що я запропонувала, і так ми почали працювати.

З чого ти почала як тільки прийшла? Які були твої перші кроки?

Налагодження роботи юридичної клініки. Перш за все, необхідно було скласти положення про юридичну клініку, організувати документообіг, подумати, як залучити людей. Все потрібно було розпочинати з нуля.

Чим ви займаєтеся в юридичній клініці? ЯкІ ваші досягнення?

У нас є спеціалізація – справи військовослужбовців та ветеранів. Ми маємо насправді багато досягнень.  Я намагаюся залучати студентів і до судового представництва. Тому у нас є багато виграних справ на користь ветеранів і військовослужбовців.

А з 2020 ми почали також надавати правову допомогу споживачам фінансових послуг, тобто людям, які мають проблеми з кредитами, мікрокредитами, депозитами.

З досягнень слід згадати перемогу два роки поспіль команд нашої клініки на змаганнях з юридичного консультування клієнтів. У 2019 ми представляти Україну на Brown Mosten International Client Consultation Competition в Ірландії, м. Дублін і увійшли в десятку кращих. У 2020 ми перемогли на Central European Client Consultation Competition у Польщі, м. Краків. Ми вибороли право представляти Україну у США. Однак, пандемія внесла свої корективи.

Як до вас звертаються люди? Як відбувається цей процес?

Як правило, якщо ми говоримо про ветеранів, то вони знають мене ще як юриста, який займається цими справами. Але з минулого року почали звертатися саме як до юридичної клініки. Тобто люди почали рекомендувати, передавати інформацію, що тут можуть допомогти.

Тобто людина фізично приходить до вас в клініку чи ні?

Спочатку телефонують. У нас є застереження і на веб-сторінці клініки, що необхідно телефонувати. Нам живі радянські черги не потрібні. Година на клієнта і тільки за записом.

Скільки у день може бути людей?

Дуже по-різному. Може бути один, а може і сім. Якщо така велика кількість, то часто це типові справи. Як правило, до п’яти людей. Бо більше в день консультувати складно як студентам, так і мені.

Ви у повному обсязі надаєте юридичні послуги чи просто консультуєте?

Ми розпочинаємо зі складання письмової консультації, щоб людина зрозуміла, які дії вона може вчинити.  Або ж ми можемо вчинити від її імені в подальшому. Далі все залежить від категорії справи. З огляду на те, що інтереси іншої особи в суді можуть представляти виключно адвокати, за винятком малозначних справ – ми можемо завершити на етапі складання позовної заяви. Якщо є можливість представляти інтереси, то тоді клієнт робить довіреність на мене і студента. Далі ми вже вдвох представляємо інтереси та можемо доводити справу до логічного завершення. Тобто до винесення рішення суду і пред’явлення його до виконання. Все залежить від того, яка це справа.

Тобі це подобається? Що ти отримуєш від роботи?

Звичайно. Я отримую моральне задоволення. На це є дві причини. Перша — ми допомагаємо людям, які дійсно цього потребують. Для мене справи ветеранів, особливо хлопців, які приходять з пораненнями і їм відмовляють у виплатах – дуже важливі. 

І друге — це задоволення від того, що студенти отримують користь від цієї роботи. Коли вони пишуть перший документ є дуже багато виправлень з моєї сторони. Коли пишуть другий – я бачу, як вони ростуть. А коли йде представництво в суді й вони просто прекрасно доносять свою позицію, ти розумієш, що не просто приходиш на роботу на певну годину, а дійсно приносиш користь.

Чи бували непрості випадки, наприклад, під час консультацій?

Так, бувають дуже різні ситуації. Якщо ми говоримо про ветеранів, дуже часто це психологічно травмовані люди. Вони по різному реагують, коли розповідають свою історію. Тому попри те, що людей здебільшого консультують студенти, необхідно, щоб або я, або моя помічниця були присутні. 

Скільки студентів уже пройшло через клініку? Умовно кажучи, вже консультували клієнтів?

Минулого року наш набір студентів був 15, як і позаминулого року. Цього року 22 студенти. В загальному це 52 студенти.

Всі студенти залучаються до роботи клініки?

Так, звісно. До речі, особливість нашої юридичної клініки —  обов’язкова дисципліна. Це вимога наших жертводавців – якомога більше практичних курсів. З огляду на систему навчання на бакалавраті, студенти все ж таки не мають вміння писати документи, комунікувати з клієнтами. Коли вони випускаються та йдуть на роботу – це дуже важливі навички. Особливо комунікація з клієнтом та навички Legal writing.

Як часто відбуваються заняття?

Три рази на тиждень по 2 години. Я склала індивідуальний графік для кожного студента. До прикладу, в середу один з 9 по 11 – інший з 11 по 13 годину дня.

Які у тебе плани на майбутнє? Щоб ти хотіла змінити? Є куди рости?

Однозначно є куди рости. Ми розпочали налаштовувати документообіг юридичної клініки під систему Notion. Я б хотіла продовжувати складати певні зразки документів, щоб студенти більше розвивалися творчо, а не писали елементарні речі. Так само по консультуванню клієнтів. Ми вважаємо, що онлайн консультування клієнтів — дуже важливий напрямок роботи. Якщо ми можемо його автоматизувати за допомогою чатботів, то чому б це не реалізувати? Маючи великий пул кейсів, я вже відразу бачу, які з них можливо віддати на консультування чатботу. 

А довгострокова перспектива — зробити юридичну клініку своєрідним аналітичним центром. Знову ж таки, люди звертаються з багатьма типовими проблемами й ми вже бачимо, що можна не гасити пожежу, а полагодити проводку. 

А про що ти мрієш?

Дуже складне питання. Якщо говорити в контексті роботи, то я б дуже хотіла, щоб у нас було багато різних спеціалізацій в юридичній клініці. Коли я писала цю концепцію, я надихалася практикою юридичної клініки в Чикаго і представниками юридичних клінік у Канаді. До прикладу, в Канаді є юридична клініка з 15 відділеннями, що займаються різними юридичними практиками. Звичайно, в ідеалі я б хотіла того ж. Це така своєрідна мрія. 

Щодо особистих мрій, то у країні, де йде війна, хочеться миру і щоб було якомога менше справ військовослужбовців та ветеранів.

Спілкувалася: Яна Собко