Як не втрачати увагу аудиторії та відповідати на складні запитання

Коли юристу, котрий виступає перед аудиторією, не вистачає аргументів для того, щоб переконати слухачів у правильності своєї позиції, в нагоді можуть стати невеликі секрети — пауза, «сценічний джойстик», дихальна гімнастика і навіть пляшка води. Щоб вдало використати їх на практиці, потрібно знати кілька нюансів, якими користуються провідні промовці.

Призер міжнародного конкурсу ораторів International Taped Speech Contest by Toastmasters Internetional, юрист, автор майстер-класів, проведених українською та англійською мовами, Андрій Зіньковський розповідає про правила публічного виступу, а також ділиться секретом того, як відповідати на найскладніші запитання.

  1. Цікавість і конкуренція

Для того щоб публічний виступ був вдалим, готуватись до нього варто заздалегідь, кожного дня проговорюючи свою промову під диктофонний запис. При цьому, записи за різні дати можуть відрізнятись один від одного, проте основні ідеї виступу будуть сформульовані та викладені в логічній послідовності. Крім того, прослуховуючи аудіофайли для того, щоб занотувати найважливіші моменти, промовець матиме змогу почути свій голос збоку, що теж є вельми корисним.

В основу виступу краще покласти проблему, яку вам доводилось особисто розв’язувати на практиці. Такий підхід гарантуватиме гарне знання матеріалу, а також дозволить побудувати розповідь за схемою «колишнє — теперішнє — майбутнє», де колишнє — це власне проблема, теперішнє — підходи до її розв’язання й майбутнє — результат роботи.

Така схема є безпрограшною для втримання уваги слухачів, оскільки в неї закладено принцип «ЦК» — цікавість — конкуренція.

  1. Вода та повітря

Для тих, хто ніяковіє під час виступів, А. Зіньковський запропонував кілька простих прийомів.

Якщо особа схильна до почервоніння обличчя в стресових ситуаціях і відчуває від цього дискомфорт, проблему може вирішити невелика пляшка з холодною водою. Тримання пляшки в руках кілька хвилин до початку виступу спричинить необхідність організму зігріти долоні, для чого він акумулює всі можливі ресурси та перенаправить зайву кров до місця охолодження, забираючи її від обличчя.

Зібратися з думками допоможе правильне дихання. Робіть кілька глибоких вдихів носом безпосередньо перед аудиторією. Завдяки цьому оратор не тільки нормалізує роботу серцево-судинної системи, а й витримає паузу, необхідну для того, щоб усі присутні припинили розмови та звернули на нього увагу. Зазвичай для встановлення тиші в залі достатньо кількох секунд.

  1. Гра в хованки

Інший секрет — не ховатися від аудиторії. Як правило, якщо недосвідчений спікер позбавлений трибуни, він намагається звести між собою та присутніми «стіну», не випускаючи з рук ручку, мікрофон або свої нотатки. Це позбавляє його надзвичайного інструменту — власного тіла.

Якщо у вас є кілька метрів для вільного пересування під час виступу, використовуйте так званий сценічний джойстик, тобто починайте свою розповідь з події, яка відбулася колись, перебуваючи максимально зліва щодо аудиторії (для спікера це буде справа, адже аудиторія сприймає зображення дзеркально). Про теперішній час варто говорити, стоячи по центрі відносно аудиторії, а про майбутнє — рухаючись управо (для спікера — вліво).

Говорити про другорядні події юристу краще, трохи віддалившись від слухачів, а ось важливі моменти слід посилювати, роблячи крок уперед і навіть, якщо є можливість, проходячи поміж крісел в аудиторію. Ходіння по залу може стати дієвим прийомом привертання уваги, адже слухачі несвідомо повертаються обличчями до джерела звуку.

Крім того, вільне пересування позбавляє можливості читати доповідь, не відриваючись від нотаток, що змушує присутніх нудьгувати. До слова, навіть ті спікери, що обмежені трибуною, повинні використовувати це правило, та користуватись нотатками тільки для того, щоб слідувати системі виступу, а не для читання. У цьому випадку акценти у своєму виступі варто робити, змінюючи тембр голосу.

Не завжди для привертання уваги аудиторії голос слід підвищувати. Скоріше навпаки — помітивши, що присутні втрачають концентрацію, оратор зможе привернути їхню увагу, знизивши тембр і змусивши прислухатись до його слів. Втім, говорити надто тихо також не варто.

Зорієнтуватись в тональності допоможуть задні ряди. Якщо слухачі з них не дивляться на спікера, це означає, що сила звуку є недостатньою.

  1. Як по писаному

Якщо вам потрібно зробити презентацію, заздалегідь перевірте устаткування. Незважаючи на те, що порада здається доволі банальною, відволікання на роботу з апаратурою під час виступу, може зменшити увагу та інтерес аудиторії до вашого виступу, про що часто забувають спікери.

Ставати біля екрану краще з боку тієї руки, якою ви пишете, щоб вільно вказувати на об’єкти, котрі з’являються. Саму ж презентацію не варто надмірно деталізувати. Об’єкти та написи має бути добре видно. В іншому випадку присутні відволікатимуться від промови, намагаючись прочитати дрібний шрифт. Деталізовану презентацію у вигляді нотаток варто роздрукувати, щоб підглядати під час виступу. Загалом презентація повинна підказувати вам, про що розповідати, структурувати ваш виступ, а не розказувати слухачам все за вас.

  1. Незручне запитання

Якщо ж слухачі ставлять оратору запитання, гідно відповісти на них допоможе прийом «ППВП» — повторення, пауза, відповідь, пояснення. Повторення запитання дасть можливість чітко зрозуміти, що від вас хочуть почути. Крім того, часто частина відповіді міститься в самому запитанні. Пауза дасть час для обдумування.

Відповідь повинна бути короткою: «так» чи «ні». Цією відповіддю визначається подальший напрямок пояснень. І нарешті, саме пояснення того, чому «так» або «ні». Якщо юрист не в змозі дати таке пояснення відразу, краще про це сказати і назвати час, коли людина зможе отримати повну відповідь.

Звісно, майстерність приходить з роками. Однак кожна з порад є дієвою сама по собі, в чому зможе переконатися будь-який правник під час свого публічного виступу.

За матеріалами: Закон і Бізнес

Вам також має сподобатись...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *