Використання електромобілів в Україні: що змінилось?


Терещенко Олександр

юрист ЮК«SLS Group»


6 серпня 2019 року Президент підписав, на перший погляд, незначний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення доступу до інфраструктури зарядних станцій для електромобілів».

Однак, не варто недооцінювати значення цього нормативно-правового акту для розвитку України як прогресивної європейської держави.

Відповідно до інформації з пояснювальної записки до згаданого вище законопроекту – Україна сьогодні є одним зі світових лідерів за темпами росту продажів електромобілів. Станом на 1 червня 2019 року в Україні зареєстровано більше 25-ти тисяч електромобілів та гібридів, що на 56% більше, ніж рік тому. Втім, останнім часом темпи зростання пришвидшуються. Так, протягом травня поточного року було зареєстровано на 97% таких автомобілів більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Однією із проблем, що гальмує розвиток електромобільності в Україні, є неврегульоване питання обладнання місць для паркування та зарядки електромобілів, відсутність відповідних дорожніх знаків. Неодноразово зафіксовані випадки, коли місця, що облаштовані зарядними пристроями, займаються транспортними засобами без електродвигуна.

Це створює проблеми для доступу електрокарів до зарядної станції, що часто перешкоджає подальшому руху електромобілів через низьку зарядженість акумулятора і гальмує розвиток інфраструктури.

Адже, інфраструктура — ключовий елемент у розвитку будь-якої галузі чи сектору економіки. Для електромобільної галузі розгалужена мережа зарядної інфраструктури є запорукою комфортного використання електромобілів з можливістю пересуватись не лише в межах населених пунктів, а й здійснювати міжміські подорожі.

Як зазначають народні депутати, за поданням яких розглядався вищезгаданий Закон, він має дозволити забезпечити захист прав водіїв транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), на доступ до зарядних станцій для електромобілів;

удосконалити та наблизити до європейських стандартів відносини у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, та збільшити завантаженість роботи діючих зарядних станцій для електромобілів і надасть більше можливостей для подальшої розбудови інфраструктури та мережі зарядних станцій для електромобілів.

Серед ключових змін, що пропонує новий Закон є зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, який буде доповнено наступними положеннями:

– «Зупинка чи стоянка транспортних засобів на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), а так само створення перешкод водіям транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома) у зупинці або стоянці, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян»;

– «Паркування транспортних засобів на місцях, призначених для паркування транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), — тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян».

Окрім цього, Закон замінює раніше вживаний в законодавстві термін «електромобілі» на «транспортні засоби оснащені електричними двигунами (одним чи декількома)», а також зобов’язує Кабінет Міністрів України у шестимісячний строк з дня офіційного оприлюднення, привести власні нормативно-правові акти у відповідність з новим Законом, забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом та забезпечити прийняття нових нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень цього Закону.

Щодо останнього, то найбільше роботи дістанеться Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству економічного розвитку та торгівлі, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству охорони здоров’я України та Державній службі України з надзвичайних ситуацій України, які у, знову ж таки, шестимісячний строк з дня офіційного оприлюднення Закону мають спільно розробити та прийняти зміни до ряду підзаконних нормативно-правових актів, серед яких:

– зміни до ДСТУ 4278:2006, які передбачатимуть спеціальні номерні знаки із зеленим кольором шрифту для транспортних засобів, які приводяться в рух електричним двигуном і не мають двигуна внутрішнього згоряння;

– зміни до ДСТУ 4100:2014, які передбачатимуть запровадження нових дорожніх знаків «Для електромобілів», «Крім електромобілів», «Станція зарядки електромобілів»;

– зміни до Державних будівельних норм України щодо визначення обов’язкових параметрів, деталізованих вимог облаштування машиномісць та/або паркомісць для транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома).

Особливо значущими мають стати зміни до ДБН України, які мають врегулювати питання будівництва паркувальних майданчиків з зарядними станціями для транспортних засобів оснащених електричними двигунами, кількість яких значно зросла за останні роки і продовжує збільшуватись.

Наостанок, варто зазначити, що Закон набрати чинності з 01 січня 2020 року, але, як вже зазначалося вище, підписано його було лише 06 серпня 2019 року. Тому у 2020 році може виникнути так званий «вакуум регулювання», ситуація коли закон набрати чинності, але відсутні підзаконні-правові акти, для його реалізації. Так, шестимісячний термін відведений центральним органам виконавчої влади для приведення власних нормативно-правових актів до вимог Закону, спливатиме як мінімум в березні, тому ми вже можемо готуватися до двох-трьох місячного відтермінування застосування нового Закону на практиці.

__________

Редакція може не поділяти думки авторів у розділі «блоги».