Відповідальність за водіння в нетверезому стані планують змінити


У Верховній Раді України зареєстровано законопроект, яким передбачається вдосконалити процедуру проведення огляду на стан сп’яніння, провести градацію відповідальності залежно від ступеня сп’яніння та ще ряд змін.

Проектом пропонується:

  • передбачити додаткову підставу для зупинки транспортного засобу – проведення перевірки водіїв транспортних засобів на стан сп’яніння у місці проведення перевірки на стан сп’яніння (п. 10 ч. 1 ст. 35 Закону України «Про Національну поліцію»);
  • визначити основні процедурні моменти проведення перевірки на стан сп’яніння та гарантії захисту прав осіб, які керують транспортними засобами та підлягають перевірці на стан сп’яніння (ч. 3 ст. 35 Закону України «Про Національну поліцію»);
  • пом’якшити відповідальність для водіїв, які керують в стані легкого алкогольного сп’яніння передбачивши відповідальність у вигляді штрафу без позбавлення права керувати транспортним засобом (ч. 1 ст. 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення – далі КУпАП).
  • передбачити обов’язок водія проходити огляд на стан сп’яніння та перевірку  на стан сп’яніння (ст. 16 Закону України «Про дорожній рух»);
  • вдосконалити процедуру огляду на стан сп’яніння поліцейським із використанням спеціальних технічних засобів (ч. 1, 2, 3 ст. 266 КУпАП).

Місце перевірки на стан сп’яніння – це заздалегідь визначена, тимчасово обладнана спеціальними дорожніми знаками ділянка дороги, де кілька екіпажів поліції одночасно проводять перевірку усіх водії транспортних засобів, які проїжджають в зоні дії знаку на стан алкогольного сп’яніння. При цьому тривалість та час огляду має бути виправданий та не значно ускладнювати дорожній рух. Для цього заздалегідь визначається також можлива черговість перевірки водіїв, коли кожен другий, сьомий, двадцять п’ятий  чи в будь-якій іншій черговості водій підлягатиме перевірці.

Рішення про проведення перевірки приймає керівник патрульної поліції не пізніше ніж за 3 дні до проведення такої перевірки, і потенційні місця перевірки заздалегідь оголошуються в засобах масової інформації.

Проект передбачає також градацію відповідальності за керування в стані сп’яніння виходячи із ступеня алкогольного сп’яніння, а саме:

  • від 0,2 до 0,5 проміле у повітрі, що видихається та/або крові — штраф 10 200 грн;
  • більше 0,5 до 1 проміле у повітрі, що видихається та/або крові або керування в стані наркотичного чи іншого сп’яніння або повторне вчинення порушення передбаченого частиною першою статті 130 КУпАП — штраф 10 200 грн. і позбавлення права керувати транспортним засобом на 1 рік;
  • більше 1 до 2 проміле у повітрі, що видихається та/або крові або керування в стані наркотичного чи іншого сп’яніння  – штраф 20 400 грн і позбавлення права керувати транспортним засобом на 3 роки;
  • більше 2 проміле у повітрі, що видихається та/або крові або відмова від проходження огляду на стан сп’яніння або перевірки на стан сп’яніння – штраф 40 800 грн і позбавлення права керувати транспортним засобом на 3 роки;
  • повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною другою, третьою, четвертою статті 130 КУпАП – штраф 40 800 грн і позбавлення права керувати транспортним засобом на 3 роки (ч. 1, 2, 3, 4, 5 ст. 130 КУпАП).

Підтвердження факту перебування в стані сп’яніння є підставою для проведення огляду на стан сп’яніння в загальному порядку, із залученням свідків та дотримання інших процесуальних гарантій. Відмова від перевірки є самостійним складом адміністративного правопорушення і прирівнюється до найбільш тяжкого ступеня алкогольного сп’яніння.

Зупинка, розворот перед місцем перевірки чи інші способи уникнути перевірки також є самостійною підставою для проведення огляду на стан сп’яніння.