Успішна юридична компанія: 6 ключових кроків


Незважаючи на розвиток сучасних технологій та наявність різноманітних ботів, що перебирають на себе деякі функції юристів, популярність якісних юридичних послуг, яких потребують громадяни, анітрохи не зменшилась. А тому відкриття власної юридичної компанії – далекоглядне рішення, яке дозволить підняти вашу практику на новий рівень.

Разом з тим організація бізнесу з нуля – завдання непросте, воно вимагає в першу чергу грамотного планування, вкладення ресурсів: матеріальних, людських, часових тощо. З чого ж розпочати? Про що потурбуватися в першу чергу? Які складнощі і ризики чекають? Відповіді на питання в цій статті.

Крок 1. Аналіз ринку і визначення спеціалізації

Вибір профілю практики, тобто вибір спеціалізації, – питання, визначитися з яким, краще за все ще на етапі попереднього планування. Специфіка бізнесу професійних послуг в тому, що тут цінуються тільки вузькі фахівці, а «загальний профіль» викликає менше довіри у потенційного клієнта. Це стосується і юридичного бізнесу. Виходячи з цього, ще на початку вашої практики варто визначитися зі спеціалізацією.

Які бувають види спеціалізацій?

Можна піти 2-ма основними шляхами, для того, щоб визначитися із спеціалізацією.

За типом клієнтів – обслуговування фізичних або юридичних осіб. Найпростіший вид спеціалізації, який дозволяє вам розділити клієнтів на 2 великі групи і відмовитися від однієї на користь іншої.

За сферою права – кримінальне, цивільне, податкове, митне і тому подібне. Вужче ділення, з професійної точки зору. Ви можете також комбінувати і займатися, наприклад, банкрутством тільки фізичних осіб.

Як вибрати спеціалізацію і не помилитися?

Універсальної відповіді на питання, як вибрати профіль діяльності, не існує. Але є мінімум три підходи до цієї проблеми, кожен з яких по-своєму ефективний. Вирішуйте, який із параметрів стане для вас основним:

  • Конкуренція. Виберіть нішу з найбільш низькою конкуренцією. Для цього, звичайно, доведеться спочатку оцінити ринок пропозицій у вашому регіоні.
  • Практичний досвід. Вже є практичний досвід ведення справ в суді? Виберіть ту сферу права, в якій ви прямо сьогодні зможете показати потенційному клієнтові кейс успішних справ.
  • Особисті переваги. Зупиніться на найцікавішій вам області права. Так, ви можете просто вибрати ту сферу, яка вам близька, цікава, в якій вам дійсно хочеться розвиватися і працювати. Особисте відношення до роботи – важливий показник для клієнта.

Основна складність вибору спеціалізації в області професійних послуг полягає в тому, що тут неможливо повністю «промацати» аудиторію, запропонувавши їй дегустацію або тест-драйв послуг, щоб зрозуміти, яка область найбільш затребувана. Ви повинні розуміти, що, так або інакше, доведеться піти на ризик, а наскільки він буде виправданим – покаже час.

Крок 2. Складання бізнес-плану юридичної компанії

Створення юридичної компанії – це в першу чергу бізнес-ідея, яка вимагає усебічного опрацювання. Треба оцінити її масштаби, ефективність, окупність, з’ясувати співвідношення попиту і пропозиції, продумати і візуалізувати послуги, які ви збираєтеся продавати клієнтам, – словом, треба зрозуміти, наскільки ідея придатна для реалізації. Для цього потрібно буде скласти детальний бізнес-план.

З чого складається бізнес-план юридичної фірми?

  1. Описова частина. На цьому етапі ви продумуєте організаційно-правову форму, уточнюєте спеціалізацію і перелік послуг, визначаєте необхідну площу офісу, кількість робочих місць і так далі.
  2. Аналіз ринку послуг і конкуренції. Аналіз ринку юридичних послуг регіону допоможе вам не лише визначитися з власною спеціалізацією, але і виявити слабкі місця конкурентів, щоб зробити вашу фірму кращою та більш успішною.
  3. Маркетинговий план. Вкладення в маркетинг є чи не найважливішою частиною бізнес-плану для сфери професійних послуг. Ви повинні чітко розуміти, що пропоновану вами послугу не можна побачити, відчути, спробувати. Єдиний реальний шлях залучення клієнтів – рекламна кампанія, яка, безумовно, має бути продуманою з першого дня існування фірми (а краще почати напрацьовувати потенційну аудиторію ще до відкриття!).
  4. Фінансовий план. Детальні фінансові розрахунки – скільки планується витратити і скільки отримати.
  5. Оцінка ризиків. Важливо не лише продумати, які ризики найбільш вірогідні для майбутньої юридичної фірми, але і до яких наслідків вони можуть привести, а також яким чином їх усувати.

Бізнес-план допоможе вам «розкласти по поличках» усі свої задумки і відразу оцінити усі можливі ризики і вірогідність втрати інвестованих в справу засобів.

Крок 3. Офіс юридичної компанії

Привабливість юридичного бізнесу в тому, що відкрити кабінет для роботи ви зможете навіть у себе в квартирі. Ми говоримо про те, що офіс, особливо на початкових етапах, взагалі не є необхідністю. Первинне завдання – пошук клієнтів. Навіщо вам офіс, який буде порожній?

Більше того, при правильному підході, відсутність офісу може навіть стати вашою «фішкою»: ви пропонуєте клієнтові зустріч на зручній для нього території. Особливо це актуально, якщо планується робота з юридичними особами.

Складніше, якщо ви віддали перевагу роботі з фізичними особами. Простим людям з серйозними особистими проблемами украй важливо, щоб компанія вселяла довіру. А зустрічають, звичайно, по одягу, тобто за зовнішнім виглядом кабінету фахівця. В цьому випадку вам спершу підійде коворкінг в центрі міста. Оренда буде порівняно недорогою, а ви отримаєте «офіс з відмінним місцем» розташування, куди зручно добиратися на громадському транспорті.

Порада: при виборі місця розташування офісу враховуйте наявність поблизу нотаріальної контори, державного багатофункціонального центру та інших організацій, які можуть виявитися корисними вам і вашим майбутнім клієнтам.

Крок 4. Устаткування

Нематеріальний характер послуг хороший ще і тим, що для здійснення ефективної діяльності не знадобиться складне і дороге устаткування. По суті, навіть не занадто важлива якість оргтехніки. Дохід тут приносять знання і кваліфікація співробітників.

Для початку роботи – а ми говоримо в цій статті саме про те, як почати будувати свою юридичну фірму з нуля – вам знадобляться: стіл, стілець, комп’ютер, принтер, телефон та канцелярські товари.

Такий нехитрий набір «офіс молодого юриста» є у будь-якому коворкінг-центрі або бізнес-інкубаторі. Вам залишається лише вибрати і орендувати свій перший кабінет для роботи.

Крок 5. Персонал юридичної фірми

Бюджету з лишком вистачило на усі попередні пункти і ви хочете відразу вкластися в розширення штату? Тоді можна найняти секретаря, бухгалтера, особистого помічника і технічний персонал, звичайно ж. Але почекайте.

А навіщо вони вам, якщо ви ще тільки стоїте на порозі початку власного бізнесу і не впевнені в завтрашньому дні?

Юридичній компанії потрібні в штаті фахівці, що мають профільну освіту, хоч би мінімальний досвід практичної діяльності і статус адвоката, якщо кримінальне право планується як основна або одна із спеціалізацій. Усе інше – у міру розвитку та потреби.

Крок 6. Маркетинг юридичної компанії

Маркетинг – це система притягнення нових і утримання вже наявних клієнтів вашого бізнесу професійних послуг. Саме грамотна маркетингова стратегія дозволить юридичній фірмі розвиватися швидко і в позитивній динаміці.

Будемо чесні, залучати клієнтів у бізнес професійних послуг складно.

Складно тому, що об’єктивно оцінити якість послуги не можна, як і дати на неї 100% гарантію. А хороший маркетинг, який, до речі, навіть не вимагає якихось нечуваних вкладень, дозволить переконати потенційного клієнта, що ваша послуга йому потрібна, що саме ви владнаєте його проблему.

Уявіть ситуацію: сьогодні ви зареєстрували юридичну особу, і, по суті, ваша юридична компанія вже почала існувати. А що робити далі? Де і як шукати клієнтів? Чим заманювати їх?

Пропонуємо маркетинговий «План мінімум» для новачків:

  1. Юридичний сайт, що продає. Інтернет-простір – перспективний майданчик для розвитку бізнесу юридичних послуг. Персональний сайт – інструмент, що одночасно служить як для прямого притягнення клієнтів, так і в якості сарафанного радіо.
  2. Генерація трафіку. Ефективним інструментом сайт робить стабільний потік цільових відвідувачів. Притягнути цих відвідувачів допоможуть різні інструменти маркетингу: наприклад, контекстна і таргетована реклама.
  3. ЗМІ. Публікації в ЗМІ не втрачають своєї актуальності. Зацікавившись прочитаним матеріалом і побачивши в ньому особисту проблематику, читач (а точніше вже ваш потенційний клієнт) обов’язково постарається вийти на зв’язок з автором. Крім того, публікації в ЗМІ підтверджують вашу компетенцію в очах клієнтів.
  4. Виступи. Публічні виступи дозволяють наочно демонструвати експертність і кваліфікацію, напрацювати собі ім’я і статус фахівця.

І ще кілька матеріалів по даній темі, які будуть вам корисними:

Уся діяльність має бути спрямована на запам’ятовуваність та впізнаваність вас як професіонала в області юридичних послуг, тобто на створення вашого особистого бренду. Продумана і така, що пропрацювала хоч би на рік вперед, система маркетингу – ось запорука успіху молодої юридичної фірми.

Підводячи підсумкову риску, ми ще раз нагадуємо, що відкриття власної справи – процес трудомісткий і досить довгий. Тут важливе перспективне планування усіх аспектів і напрямів роботи: від аналізу ринку і вибору спеціалізації до складання повноцінного бізнес-плану і вибору маркетингової стратегії. Акумулюйте їх в притягнення клієнтів, методично і упевнено вибудовуючи особистий бренд, який працюватиме на вас довгі роки.

За матеріалами: Правова консультація