Сучасний адвокат інвестує свій час у навчання


Савва Кузьменко – директор Вищої школи адвокатури НААУ. У нього разом з командою вийшло змінити підхід до звичного підвищення кваліфікації адвокатів і запропонувати ринку новий формат навчання. 

Ми побували у ВША і поговорили з Саввою про те, як йому вдалося це зробити, який шлях він пройшов та про особливості навчання адвокатів.

Розкажіть про себе. Як ви прийшли в юриспруденцію?

Я юрист за другою вищою освітою. Перша — економічна, за спеціалізацією аудитор. Юриспруденція мені дуже близька. Хоча статус адвоката я ще не набув, незважаючи на те, що зараз керую Вищою школою адвокатури. 

Чому обрали саме шлях від аудитора до юриста?

Є вислів, який говорить про те, що найкращий спеціаліст — це той, який може поєднувати в собі економіста і юриста. Напевно, цим шляхом я інтуїтивно і рухався. Аудитор — це людина, яка більш читає, аналізує і піддає все сумніву, ніж та, яка щодня працює з цифрами.

Розкажіть про те, як ви потрапили у Вищу школу адвокатури?

В 2012 році, коли тільки створювалася Національна асоціація адвокатів України, до мене звернулись з проханням допомогти вести бухгалтерський облік НААУ. Перше знайомство було там.

Як я опинився у Вищій школі адвокатури? Не без цього знайомства. Я вже добре знав команду і роботу зсередини, тому мені було легко прийняти пропозицію.  Але найголовніше, я завжди вважав і вважаю, що розвиток неможливий без навчання. Тому це моє особисте покликання. Оскільки настає момент в житті, коли ти починаєш шукати сенси. Для мене — це отримання і передача знань. 

І як давно ви очолюєте Вищу школу адвокатури?

Трохи більше півтора року. За цей період ми зробили грандіозний стрибок в плані зміни культури поведінки і розширення можливостей для адвокатів. Про нас почали добре відгукуватись судді, прокурори, які стикатись з адвокатами, котрі приділяють увагу підвищенню кваліфікації. 

Розкажіть про цей проект. З чого все починалось?

На папері ця інституція виникла в 2016 році, коли Рада адвокатів України вирішила, що в НААУ має бути свій навчальний заклад. 

Коли почалась конкретна реалізація цього проекту, наші колеги стикнулись з безліччю перепон. Ну, до прикладу, не існувало лекторських складів, унікальних програм, технологій, які б допомагали створювати навчальний продукт; оптимізації часу як адвоката, що навчається, так і лектора, який приділяє час передачі знань. Тому цей проект трохи загальмувався.

Коли в 2018 році прийшла наша команда, ми почали думати над тим, як залучити адвокатів до цього процесу. 

Тож як вам все ж вдалося?

Ми почали провокувати ринок. Наприклад, давали такі продукти, як: «Дієтологія для адвокатів», «Спорт для адвокатів», «Зовнішній вигляд адвоката». На ринку до цього не існувало нічого подібного, тому в нас почала створюватись аудиторія. З часом вона збільшувалась. Адвокати почали цікавитись, що це за така Вища школа адвокатури.

Як щодо лекторського складу: чи багато викладачів?

На сьогодні він налічує близько 200 осіб. Постійних викладачів у нас 75. Проводимо по одному або декілька заходів в день. Прайм-тайм між 16.00 та 19.00 вечора. Ми ще додали вебінари. Вони відбуваються протягом усього дня. Може бути 3-4 на день. Нещодавно ми також підключили такий формат, як онлайн-трансляції.

Вища школа адвокатури – це те місце, де дуже важлива спеціалізація. Тому ми не робимо грандіозних формуів на півтори тисячі осіб, а розбираємо конкретні вузькі спеціалізовані питання. Це наша унікальна позиція на ринку. Якщо ти хочеш розібратись в конкретному питанні, ти знаєш, де отримати відповідь. 

Чи може адвокат звернутись особисто до вас і висловити бажання викладати чи виключно ви пропонуєте?

Раніше виключно ми шукали викладачів. Зараз лектор сам може звернутися до нас з пропозицією прочитати певний матеріал.  До лекторського складу ВША можна потрапити і треба це робити. Оскільки ми можемо забезпечити лектора аудиторією. 

Які лекції в пріоритеті?

Зараз робимо акцент на софт скілах: починаючи від каналів і форматів комунікації до емоційного інтелекту, токсичності клієнтів тощо. Без цих знань – ти наче адвокат з обмеженими можливостями. Чим далі, тим складніше адвокату старої формації конкурувати з молодими адвокатами, які прекрасно володіють так званими м’якими навичками. Це потрібно для того, щоб не лише отримати клієнта, але й утримати його.

Розкажіть ще про якісь цікаві теми, на які варто було б звернути увагу адвокатам.

Ми постійно генеруємо такі, умовно кажучи, провокаційні теми, для того, щоб розширити фокус адвоката. Якщо говорити про навчальні продукти, то є теми про маніпуляцію і брехню. Адже  адвокатові вкрай необхідно розуміти, де клієнт йому каже правду, а де все ж таки щось пішло не так. Зараз у нас розробляються курси з ораторського і акторського мистецтва — ця дисципліна провалилась після 90-х років в будь-якому навчальному закладі і сьогодні, на жаль, адвокат не бачить цінності між його ораторськими здібностями і матеріальними благами, які він отримує від участь в тому чи іншому процесі. 

Як відбувається навчання в регіонах?

Зазвичай в регіонах не проводять заходи кожного дня – є певний графік. Це залежить від кількості адвокатів в регіоні. Регіональна рада адвокатів визначає, що їм потрібно провести 5 заходів з підвищення кваліфікації протягом року. Єдине обмеження існує по місткості залу. Заздалегідь відомо, коли відбудеться цей захід, адвокат на нього реєструється, отримує QR-код, приходить. Зміст формується виходячи з потреб регіону. Є регіони, близькі до митних кордонів, там така тематика потрібна більше, ніж інша. Регіони самі визначають актуальні теми. Але такі як Правила адвокатської етики є обов’язковими на рівні 2 годин протягом року. Якщо кожен адвокат вибирає теми, які йому цікаві, то ці 2 години в рік він мусить приділити саме Правилам адвокатської етики. 

Чи приїжджають адвокати з регіонів на лекції у Київ?

Так і відбувається. Це приблизно 50 на 50. Після кожного заходу ми робимо форму зворотнього зв’язку. Відповідно знаємо, що адвокату сподобалось, а що — ні, з якого регіону він приїхав, скільки йому років. Ми знаємо свою ЦА. 50% — це Київ і область, і 50% — це регіони. Вони приїжджають, адже в регіонах відсутній такий навчальний продукт та є інформаційний голод. Є такі тематики, які складно логістично доставити до регіонів. Наприклад, медіація. Якщо ми кажемо про базові навички, які потрібні адвокатові, щоб стати медіатором — це 48 годин. Організувати в регіоні такий захід поки проблематично. 

Адвокати сплачують внески за навчання?

У Вищій школі адвокатури всі навчальні продукти платні, але ціна на них — мінімальна. Якщо ми говоримо про годинний вебінар, то його вартість від 99 до 199 гривень. Ми мусимо забезпечити адвоката знаннями за цю формальну ціну для того, щоб покрити технічне забезпечення. Якщо ми говоримо про 2-годинний формат лекції — від 299 до 599 гривень. 

Що вам дає робота?

Останнім часом я настільки закоханий в процес підвищення кваліфікації, в проект “Вища школи адвокатури”, що це той випадок, коли я можу сказати, що люблю те, чим займаюсь і займаюсь тим, що люблю. Я дійсно хочу, щоб судді продовжували казати, що адвокати — це професійні захисники, які не живуть виключно інтересами свого клієнта, а виховані, інтелігентні, цивілізовані люди, які знають, як досягти результату іншими шляхами.

Яким ви бачите адвоката майбутнього?

Це адвокат, який не обмежує себе, а постійно розвивається.

Ми, до речі, робили дослідження і тут наші бажання співпадають: на думку адвокатів, сучасний адвокат — це той, який інвестує свій час у навчання. Саме про це свідчили відповіді. І саме такими я бачу адвокатів.