Спори, що виникли поза межами виборчого процесу, розглядаються в загальному порядку, — ВС


Спори, які виникли поза межами виборчого процесу або не стосуються виборчого процесу (проведення та підготовки виборів), не належать до виборчих спорів у розумінні КАС України, а тому визначення судової юрисдикції таких спорів та їх розгляд здійснюється в загальному порядку.

Не допускається об’єднання в одне провадження кількох вимог, щодо яких законом визначена виключна підсудність різним судам, повідомляє прес-служба Верховного Суду.

Такого висновку дійшов ВС у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, розглянувши апеляційну скаргу у справі за позовом до ЦВК про визнання протиправними дій та визнання постанови частково нечинною.

Так, до суду звернувся кандидат на пост Президента України з низкою позовних вимог, а саме просив:

  • визнати протиправними дії ЦВК, що порушують його права у вигляді обмеження перевіряти повноту та достовірність даних Державного реєстру виборців та здійснювати публічний контроль на автоматизованому робочому місці, обладнаному спеціалізованим програмно-апаратним забезпеченням, розміщеним виключно у приміщенні ЦВК;
  • визнати протиправними дії ЦВК як такі, що протизаконно зобов’язують позивача самостійно (одноосібно) перевіряти повноту та достовірність персональних даних Державного реєстру виборців;
  • визнати нечинною постанову ЦВК від 25 жовтня 2018 р. №170 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 26 березня 2014 року №74» в частинах.

Як зазначається, Шостий апеляційний адміністративний суд як суд першої інстанції повернув позовну заяву особі, яка її подала. ВС погодився з цим рішенням, зазначивши, що оскаржувана постанова ЦВК №170 прийнята відповідачем поза межами виборчого процесу, тому не охоплюється правовідносинами, які виникли в ході виборчого процесу з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 р.

Верховний Суд з’ясував, що цей позов подано у межах виборчого процесу, про початок якого з 31 грудня 2018 р. було оголошено постановою ЦВК від 27 грудня 2018 р. №253.

Низка вимог позивача стосується правовідносин, які виникли під час виборчого процесу та пов’язані з ним, тому виключна підсудність щодо цієї частини позовних вимог належить до юрисдикції апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає м. Київ.

Разом з тим розгляд справи про визнання частково нечинною постанови ЦВК №170 як нормативно-правового акта суб’єкта владних повноважень, юрисдикція якого поширюються на всю територію України, повинен здійснюватися за правилами загального позовного провадження окружним адміністративним судом, територіальна юрисдикція якого поширюється на м. Київ, – зазначили у ВС.

Також Верховний Суд погодився із висновками суду першої інстанції щодо неможливості об’єднання в одне провадження позовних вимог, які належить розглядати за правилами різної підсудності, та роз’єднання позовних вимог з їх подальшим розглядом адміністративним судом (ч. 5 ст. 172 КАС України).