Що робити, якщо ви купили неякісний товар: роз’яснення Мін’юсту


Міністерство юстиції України презентувало п’ятнадцятий випуск програми «Я МАЮ ПРАВО!» на тему «Захист прав споживачів».

У цьому випуску роз’яснюється, які права мають споживачі та як ці права захистити.

Так, з-поміж іншого, споживачі мають право на:

  • належну якість продукції та обслуговування;
  • безпеку продукції;
  • необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника, виконавця та продавця;
  • на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції, відповідно до закону.

Споживачі мають право об’єднуватися в громадські організації, звертатися до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

За словами Міністра юстиції Павла Петренка, найбільша кількість скарг стосовно прав стосується саме порушення прав людини як споживача.

Це масова практика, починаючи від великих магазинів і закінчуючи невеличкими ринками, коли людина стає заручником того, що їй продають неякісній товар та відмовляють в гарантійному обслуговуванні, — зазначає Міністр у програмі.

Під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу та експлуатаційні документи.

Оскарження неправомірних дій продавця наразі не є досить розповсюдженою практикою, особливо, порівнюючи з країнами Європи та США. Водночас за порушення прав споживача передбачається серйозна відповідальність. Щоб мати змогу в майбутньому захистити свої права, споживач повинен обов’язково вимагати чек (гарантійний талон), що засвідчує факт купівлі, — зазначив Павло Петренко.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару, продавця або виконавця, або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

  • розірвати договір та повернути сплачену за товар суму;
  • вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця або виробника.

Продавець або виробник зобов’язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.

Якщо продавець ухиляється від свого обов’язку, потрібно подати скаргу до Головного управління Держпродспоживслужби за місцем проживання. Термін розгляду скарги – до 1 місяця.