Перевізників хочуть штрафувати за відсутність комфорту у громадському транспорті


29 грудня у Верховній Раді зареєстрували законопроект №7468 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо забезпечення якості перевезень у громадському транспорті)».

Про це інформує «Українське право».

Як зазначається в пояснювальній записці до законопроекту, необхідність його прийняття обгрунтовується здебільшого незадовільним станом громадського транспорту, яким користується більша частина українців.

Серед найпоширеніших та найболючіших питань, які виділяє автор законопроекту, можна назвати наступні: відсутні кнопки вимоги зупинки, справні прилади обігріву, кондиціонування, термометри, які можуть бути доказом порушення перевізником вимог та стандартів тощо.

Як наслідок, відсутність мінімальних вимог до комфорту під час перевезення пасажирів у громадському транспорті призводить до того, що під час складних погодних умов пасажири уникають поїздок у автобусах чи маршрутних таксі, а соціально вразливі верстви взагалі позбавлені можливості пересуватися таким транспортом в силу стану здоров’я та неможливості перевізником забезпечити їх мінімальні потреби.

Як наслідок, на думку ініціатора законопроекту, важливим є передбачити на законодавчому рівні більш сувору відповідальність перевізників за невиконання вищевказаних вимог та умов договору на перевезення пасажирів.

Наразі єдиною дієвою санкцією за невиконання пунктів договору є, власне, розірвання договору, що практично не реалізується в силу корупційних зв’язків між сторонами. (…) Також вимоги до перевізників, передбачені в законодавстві, зазвичай не виконуються через відсутність дієвого механізму реалізації відповідальності за порушення, — йдеться в пояснювальній записці.

Як результат, законопроектом пропонується внести зміни до КУпАП та передбачити відповідальність, зокрема, за здійснення перевізниками на автобусних міських, приміських та міжміських маршрутах загального користування регулярних перевезень пасажирів транспортним засобом без справних у салоні: кнопок вимоги зупинки біля кожного виходу, приладу обігріву, кондиціювання та термометра. Такі дії перевізника будуть каратись штрафом в розмірі від вісімдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто від 1360 до 1700 грн.). Штраф накладатиметься на посадових осіб перевізника чи на громадян (якщо перевізником є ФОП).

Нагадаємо, що наразі законодавством передбачена відповідальність за невиконання лише деяких вимог до перевізників. Ці санкції повинні реалізовувати посадові особи Національної поліції України та Укртрансбезпеки, але вони можуть зупиняти автобуси лише в разі наявності візуальних ознак несправності такого транспортного засобу. Водночас порушення низки інших вимог та стандартів, включаючи вимоги до комфорту пасажирів у громадському транспорті, таким чином перевірити неможливо.

Отже, автобуси їздять у неналежному стані через брак перевірок, а перевізники порушують вимоги закону та умови договорів через недосконалу процедуру притягнення їх до відповідальності. Даний законопроект пропонує заповнити таку прогалину та покласти край неякісним пасажирським перевезенням, — зазначається в пояснювальній записці.

Так, притягнення до відповідальності перевізників пропонується реалізовувати адміністративним комісіям при виконавчих органах міських, сільських, селищних рад та посадовим особам, уповноваженим на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад, задля чого пропонується внести відповідні зміни до ст. ст. 218 та 255 КУпАП. На думку автора законопроекту, вони будуть зацікавлені в реалізації закону, адже прибуток від штрафів буде спрямуватися в місцевий бюджет. Водночас прогалиною залишається процедура ініціювання проведення такої перевірки: чи зможе пассажир звернутись до контролюючих органів, яким чином повинно бути оформлене таке звернення і наскільки швидким буде реагування на нього.

Як бачимо, запропонований проект закону дійсно спрямований на забезпечення належного виконання перевізниками умов договорів, укладених з органами місцевого самоврядування, а також дотримання важливих вимог для комфорту та якості перевезень пасажирів. Водночас, штрафи, які пропонується встановити, не є значними в рамках обороту підприємства перевізника, а тому важко стверджувати, що ця санкція стримуватиме від порушення норм та стандартів в сфері громадських перевезень. До того ж реалізувати нові положення мають посадові особи однієї із сторін договору перевезення, що ставить під питання ефективність такого контролю через високу корупційну складову.

Задля ефективної реалізації запропонованих змін особливу увагу слід приділити збільшенню розміру штрафів, а також налагодженню механізму притягнення винних осіб до відповідальності з перетворенням його на доступний   і дієвий, що стане своєрідним запобіжником від можливих порушень.