Нардепи пропонують покращити доступ до правосуддя (в інформаційних справах)


На сайті ВРУ  зареєстровано проект Закону “Про внесення змін до окремих законів України щодо доступу до правосуддя (в інформаційних справах)” №8139 від 15.03.2018.

Проектом пропонується, по-перше, знизити ставку судового збору за подання адміністративного позову щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації (доповнення в пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір»): при поданні юридичною особою – з 1 до 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, при поданні фізичною особою – з 0,4 до 0,1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

В пояснювальній записці йдеться про те, що на даний момент складається вкрай несприятлива ситуація з отриманням доступу до правосуддя по справах, в яких приватні суб’єкти (громадяни, громадські об’єднання та ін.) відстоюють своє право на доступ до публічної інформації. Внаслідок значного зростання розмірів судового збору (до 640 грн. для фізичних осіб та 1600 грн. для юридичних осіб) та авансового внеску для примусового виконання рішення адміністративного суду в таких справах (6400 грн.) більшість громадян України (особливо з-поза меж великих міст) та значна частина громадських об’єднань не мають змоги змусити розпорядника інформації через суд надати публічну інформацію, яка мала би бути надана відповідно до закону, через значну вартість процедур судового оскарження діянь розпорядників та звернення до примусового виконання рішення адміністративного суду в рамках виконавчого провадження. Таким чином нівелюється судовий захист права на доступ до публічної інформації, норми ч. 1-2 ст. 55 Конституції України та, відповідно, і саме це право.

На прикладі 2017 р. можна показати, що для юридичних осіб розмір судового збору планується зменшити з 1600 до 640 грн., а для фізичних осіб – з 640 до 160 грн. Оскільки ставка судового збору за оскарження судового рішення у вищих судових інстанціях прив’язана до ставки збору за подання позовної заяви, то суми збору в разі оскарження рішень адміністративних судів по відповідних справах також зменшуються.

Крім того, цей законопроект передбачає скасування сплати авансового внеску для примусового виконання рішення суду про надання доступу до публічної інформації (доповнення новим абзацом ч. 2 ст. 26 Закону України «Про виконавче провадження»).

Зважаючи на середній рівень заробітної плати в Україні на сьогодні (близько 6000 грн. за даними Пенсійного фонду України) відповідне зменшення судового збору та авансового внеску в провадженнях щодо доступу до публічної інформації зробить дані процедури доступними для пересічного українця не лише в місті-мільйоннику, але й в економічно менш успішних регіонах.

До слова, на сьогоднішній день має місце зменшення кількості судових справ в адміністративних судах у спорах щодо доступу до публічної інформації (за даними Державної судової адміністрації: 2014 р. – 486 справ, 2015 р. – 614, 2016 р. – 524, І півріччя 2017 р. – 194 (річний прогноз на 2017 р. – близько 400 справ)). Тобто після запровадження високих ставок судового збору та авансового внеску почалося суттєве зниження кількості відповідних судових справ (яка до того зростала): приблизно на 20% щороку. Це є свідченням як того, що все більше громадян й інших приватних суб’єктів просто відмовляються від судового захисту свого права на доступ до публічної інформації, так і того, що при вказаних високих ставках судового збору та авансового внеску загальна сума надходжень від них знижуватиметься: дається взнаки ефект надмірних ставок податків/зборів, описуваний кривою Лаффера (за яким при значному рівні ставок податкові надходження починають падати нижче рівня надходжень від помірних ставок, оскільки значна частина оподатковуваних суб’єктів уже не має змоги їх платити й уникає об̕̕єкта оподаткування (у цьому випадку – відмовляється від судового захисту свого права)).

При цьому потенційні позивачі у справах із захисту права на доступ до публічної інформації наразі стикаються лише з підвищеною ставкою судового збору (оскільки судові розгляди часто розтягуються на роки), більшість їх ще просто не ознайомлена з тим, що для відкриття примусової процедури виконавчого провадження доведеться сплатити ще як мінімум учетверо більшу суму, порівняно з судовим збором. Тому можна прогнозувати подальше і ще суттєвіше зменшення кількості відповідних позовів до адміністративних судів, а відповідно, – і зменшення загального обсягу надходжень від судового збору та авансового внеску в таких провадженнях.