ARbot — адвокатський запит у месенджері за декілька хвилин

Якщо ви адвокат, вам приходилось складати і надсилати адвокатський запит. І не секрет, що ця процедура займає чимало часу і сил. Однак, слава святому лігатек, що є юристи, які придумали, як автовматизувати цю роботу.

Інга Дробінова – співзасновник ARbot, одного з переможців A2J hackathon, що був організований Kyiv Legal Hackers в грудні 2018 року у Львові. Саме вона з командою придумали бота, який за лічені хвилини допомагає впоратися з адвокатським запитом.

Ми розпитали Інгу про її проект, чим він може бути корисний юристам, а також поговорили з нею про інновації та емоції.

Розкажіть про свій проект ARbot, чим він корисний?

Його ціль – полегшити швидкість складання і надсилання адвокатського запиту адвокатом. Тобто раніше ти мусив генерувати цей файл самостійно під кожну справу, друкувати, підписувати, сканувати, надсилати його адресату або звичайною, або електронною поштою , накладати електронний цифровий підпис через сторонні сервіси, очікувати тижнями доставки листа тощо.

Це все робилось в різних ресурсах і займало багато часу. А найгірше – це тривалий розрив між надсиланням і отриманням адвокатського запиту адресатом, тому що більшість адвокатів досі роблять це звичайною поштою.

За допомогою нашого продукту ARbot можна згенерувати адвокатський запит, накласти на нього електронний цифровий підпис, відправити адресату на електронну адресу і отримати підтвердження про те, що він відкрив цей лист на своєму комп’ютері. Це все можна зробити в месенджері фейсбуку за 10-15 хвилин. Тобто не треба витрачати кілька годин, а то й тижнів, чекаючи, коли тобі прийде це підтвердження. В цьому його зручність для адвокатів.

Як виникла ідея створити такий проект?

Насправді, ідея виникла абсолютно спонтанно – на хакатоні. Ми не були знайомі з нашою командою – це було моє чуття, здатність розпізнавати людей, як я кажу.

Я підійшла до команди хлопців, які стояли осторонь (вони були програмістами) і сказала, що мені потрібні саме вони для ось такої ідеї, яку ми якраз збрейнштормили в процесі. Ми обговорили деякі деталі і вони погодились. Потім до нас приєднався ще один юрист. Зрештою, ми створили прототип буквально за два дні на хакатоні і перемогли з ним в секції B2B.

Основне завадння бота  – генерація адвокатського запиту, накладення звичайного та електронного цифрового підпису через екран смартфону. Вбудовування ЕЦП в месенджер ФБ, на базі якого був написаний бот, для підписання адвокатського запиту було найбільшим челенджем, тому що до нас такого ніхто не робив.

Надсилання на електронну пошту виконавця запиту – друге складне завдання. Оскільки, надсилати ви повинні з власної адвокатської електронної адреси, а генерувати на незалежній платформі – в Фейсбуці. Тобто існував розрив з абонентами. Це був технічно складний момент.

Нам було приємно, що багато інших компаній запитували, як нам вдалося це зробити. А згодом ми почули про те, що ще кілька людей почали впроваджувати схожу технологію. Моя команда здивувалась, що це було так швидко. А я кажу: з інноваціями так завжди – якщо ідея класна, її одразу копіюють. Тому це такий собі комплімент та визнання.

Хто входить у команду?

Нас всього шестеро: я і фантастична п’ятірка – Валентин Булейко, Роман Гнатів, Дмитро Костюшко, Михайло Савчук (девелопери), та Олесь Рупінський (адвокат). Тобто я з Олесем інтегрували свій юридичний досвід у цей проект – усі наші власні помилки, вся наболіла рутина, з  якою ми стикались. А хлопці-програмісти (компанія BotsCrew) спеціалізуються саме на розробці ботів. Саме завдяки їм  усі надскладні технічні аспекти стали можливими.

Що стосується монетизації: вона є вже чи планується?

На даний момент проект безкоштовний. Нам хочеться, щоб люди зрозуміли весь кайф від технологій та  інновацій, що вони дійсно дуже спрощують життя. І ми свідомо робили цей проект в секторі В2В.

Дуже багато юристів бояться, що інновації вкрадуть у них роботу, а роботи заберуть їхніх клієнтів. Але насправді інновації можуть дуже полегшити їм життя. Тому що те, що раніше забирало купу часу, зараз можна автоматизувати.

Я знаю, що адвокати – це дуже консервативні люди, які страшенно бояться змін. Але разом з тим хочу, щоб вони зрозуміли, що є технології, які полегшують роботу та спрощують її виконання.

Тому проект поки що безкоштовний. Але з часом проект буде монетизовано. Це буде або окрема плата  за запит або пакети – в залежності від того, чи це корпоративний клієнт, чи індивідуальний адвокат.

Проект дуже молодий: ми щодня його вдосконалюємо, знаходимо баги, фіксимо їх. Я прошу усіх писати свої побажання мені в приватні повідомлення, що полегшило б нам налаштування user experience, щоб зробити сервіс максимально зручним для користувачів. Ми все ще розвиваємось і ростемо. Прототип уже готовий, він абсолютно діючий, але звісно –  ще буде вдосконалюватись і багато роботи попереду.

Скільки користувачів ви плануєте набрати, щоб впровадити монетизацію? І як щодо ціни?

Чесно кажучи, я ще не обговорювала цей момент з командою, поки не можу сказати конкретно.

Щодо ціни, то в середньому це буде 50-100 гривень за запит. Абсолютно реалістична вартість, щоб дійсно стати надійним інструментом, який полегшує життя адвокату. Це круто, коли рутинну, нудну, одноманітну роботу може робити машина, а не ти сам. Ну а ти свій час можеш витрачати для нових більш творчих юридичних рішень, або навіть на банальний відпочинок. Адже юристи, на жаль, працюють точно не 8 годин, а набагато більше.

Ви сказали, що юристи доволі консервативні. Коли, на вашу думку, вони будуть готові прийняти їх?

Дуже важке питання, тому що, знаючи багатьох адвокатів, з них лиш відсотків 10-15 не бояться інновацій, а з радістю приймають їх. Мені здається, що в нас дуже багато людей не можуть зрозуміти, що ера, коли ти міг вивчити якусь професію і все життя працювати тільки з цим багажем знань, вже давно закінчилась.

Зараз є lifelong learning – абсолютний  новий стиль життя. І якщо ти не будеш так жити, то дуже швидко перетворишься на корисну копалину на задвірках свого колишьного успіху. Тому, мені здається, чим швидше вони це усвідомлять, тим краще буде для них самих.

Інновації – це те, що є в житті кожної людини абсолютно в будь-якій сфері. І чим швидше ми це зрозуміємо, приймемо це як факт, тим легше і швидше ми зможемо залишатись конкурентноздатні.

Стосовно Одеси. Чи є певна специфіка впровадження цих інновацій на одеському юридичному ринку?

О, так. Тут, на мою думку, більше “динозаврів”, які не бажають змінюватись. Поки що все інноваційне відбувається, як би мені не було прикро, в Києві і Львові. Одеса дуже відстає в цьому аспекті і неохоче позбавляється цього статусу неповороткого “динозавра”.

Я згідна, що адвокатська етика, аспекти адвокатської роботи, професіоналізм дуже важливі, але без ставки на інновації зараз неможливо ( ‘Tech First’ – девіз, який я в свій час позичила у Люсінди Чемберс, знакового стартапера у сфері fashion business). Мені шкода, але Одеський регіон відстає у цьому плані і не є головним інноватором в сфері юридичних послуг.

А якщо говорити загалом по країні, які проекти чи інновації саме в юридичній сфері ви могли б виділити?

Я думаю, що майбутнє точно за тим, коли те, що можна автоматизувати буде автоматизовано. Це, наприклад, стандартні проекти, нескладні договори, типові форми – їх давно пора віддати машинам, тому що це доволі стандартна робота. Інша справа, коли ми говоримо про дійсно складні угоди, які готуються іноді роками – це зовсім інше питання.

По-друге, електронний суд. Про нього давно вже говорять, пропагують, але він все ніяк не почне нормально працювати. Хоча, чесно кажучи, зроблена ця платформа дуже неякісно, є дуже багато нарікань. Але все рівно, це великий крок вперед, коли найпростіші процесуальні документи можна зробити на цій платформі і одразу подати до суду. І не треба витрачати час, щоб кудись їхати, щось завозити.

За переходом в роботу повністю онлайн – майбутнє. І вважаю, що будь-які інновації, які цьому сприятимуть – надважливі.

Ваші поради молодим юристам, студентам – майбутнім юристам, які йдуть на юридичну ниву?

Одразу зрозуміти, що ти завжди працюєш з людьми. Тобто будь-яка державна установа, будь-який державний службовець – це в першу чергу людина. Тоді більшість очікувань, можливо, десь занадто радісних і рожевих, не будуть так боляче розбиватися і ранити.

Тому що, зумисно чи ні, ВНЗ створює ідеальну картинку існуючої системи, і коли студент бачить помилки в судовому рішенні, дивується: ну як, це ж судове рішення. Але його писала людина, і про це завжди треба пам’ятати. Про фактор корупції я зараз зумисно не говорю. Давайте хоч десь без “корупційної зради”.

А ще іноді потрібно “виключати юриста” – це економить дуже багато нервів і тобі, і тим, з ким ти спілкуєшся. Де б ти не був, ти в першу чергу контактуєш з людьми, які неідеальні роботи, а вони не висипаються, хворіють, переживають якісь особисті трагедії і як наслідок – помиляються, і це потрібно пам’ятати. Фактор людської помилки поки не вдалось уникнути ніде. Навіть інновації не завжди дозволяють це мінімізувати.

Як молодим юристам бути затребуваними на ринку?

Я маю надію, що не відкрию нікому Америку, коли скажу, що потрібно прокачувати свої софт скіли, тому що бути просто майстром своє справи уже давно норма.

Клієнти звертаються до юриста завжди в світлі негативних подій. І потребують уваги до своїх переживань, а не лише юридичних справ. А коли ти до них ставишся виключно професійно, жорстко, сухо, стримано (як нас зрештою навчали) — це відштовхує, лишає відчуття незадоволеності та навіть розчарованості у клієнта.

Свого часу дуже популяризувався образ, що юрист має бути холодним, бездушним, неемоційним, жорстким, зверхнім, який відфільтровує усі емоції клієнта і звертає увагу лише на факти. Навіть було повно анекдотів, де ми у своїх адвокатських колах жартували над надмірною емоційністю клієнтів і “нащо вони нам це приносять?”.

Беручи до уваги, що в цілому змінився портрет сьогоднішньго споживача, люди прагнуть емоцій від споживання послуг. І юридичний ринок не є виключенням. Зрештою, тобі довіряють свою слабкість, свій вразливий стан.

І коли клієнти відчувають, що ти за них дійсно стоїш, їх інтереси і переживання(а не лише їхні гроші) важливі для тебе, і ти зробиш усе можливе (а частіше за все  неможливе), щоб захистити їх  –  тоді цінують твою роботу набагато більше і в такого співробітництва найбільш продуктивний результат.

При цьому потрібно обов’язково навчитись вибудовувати кордони між особистими та професійним життям,  це дві великі різниці, як кажуть у нас в Одесі – професійне співчуття та проживання чужих проблем як власних. Бо ж професійне та емоційне вигорання нікому не потрібне, правда?

На завершення підсумую. Молодь часто має уявлення про юридичну професію виключно на базі американського кіно, де вони собі мріють про дорогі костюми, розкішні авто, чергу з клієнтів з валізами пачок доларів і односолодові віскі річкою.

Я дуже раджу пам’ятати про те, що як би не хотілося нести холодний зверхній образ а-ля Харві Спектра –  реальні клієнти  не пробачать вам зверхність, самопроголошену “корону” і на постійній основі переадресовані дзвінки на секретаря.

Клієнти хочуть людяності і уваги. Їм важливо купувати не тільки професіоналізм (причому реальний, а не роздутий), а й і відчуття, що вони і їхні переживання важливі. І в гонитві за демонстрацією успіху дуже важливо не загубити з поля зору власне клієнта.

Вам також має сподобатись...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *