Юридичні тексти без пафосу, але з сенсом: як це зробити?

Юристи пишуть серйозні тексти — вони серйозні спеціалісти. Питання лише в тому, навіщо ці тексти та чи прочитає їх хоч хтось?

Діма Гадомський, головний редактор Спілки мертвих юристів та партнер Axon Partners, разом з Дариною Даниленко, керівницею з комунікацій Опендатабот та спіавторкою Маніфесту зрозумілого юриста, провели майстер-клас по написанню юридичних текстів. Ділимося головними тезами їхніх виступів.

Дмитро Гадомський про пафос, бездумне наслідування та жагу до серйозності

«Якщо люди вдягли костюм і говорять юридичними термінами, то вони думають, що вже юристи. А потрібно ще вирізнятися мозком та, звісно, мовою», — вважає Діма Гадомський.

Діма вивів нові терміни для класифікації юридичних текстів:

Карго-текст

Це про бездумне наслідування. Неадаптований текст під цільову аудиторію та канал розповсюдження виглядає так, наче дитина вдягла дорослий костюм — зовсім не за розміром. Діма наводив приклад email-листа студентів, які високопарною мовою в шість абзаців розповідали про значимість заходу, на який хотіли запросити його виступити. Він втомився від великої кількості літер і не дочитав до кінця, де саме якраз його збирались запросити. Тому, як ви розумієте, він не виступав. Бо не дізнався, що від нього хотіли.

Ну, студентів ще можна пробачити, їх так навчають в університетах. Але працюючі юристи вже можуть змінити своє мислення.

Пшонка-текст

Пафосно-юридична мова, за якою немає жодного сенсу та ще й розчаровує. Ну, дивіться самі 👇

Коли у підводці статті пишуть про епоху довгоочікуваних змін та кардинальних реформ, а всередині матеріалу автор нічого такого не розкриває, то наступного разу вже менше шансів, що хтось його буде читати.

«Такі пафосні фрази, на кшталт «значний або колосальних досвід», «унікальна експертиза» насправді пусті. Бо нічого не говорять читачам, вони абстрактні. Замість них потрібно наводити приклади розв’язання складних справ, або кейси, які змінювали щось для практики юристів», — поснювала Дарина Даниленко.

#ШутітьНільзя

Насправді, можна. Але обережно. За словами Діми, існує теорія, що наявність почуття гумору та самоіронії робить вас неуразливим до негативу. Тому жартуйте в текстах і над собою так само, але будьте готові, що не всі зрозуміють ваші жарти і не завжди їх оцінять.

Дарина Даниленко багато працює з текстами, з юридичними в тому числі, які випускає на медіа Опендатабот. Тому знає, які тексти готують юристи. Головні меседжі від неї.

Дарина Даниленко про задачі тексту 👇

Інколи виникає відчуття, що юристи пишуть статті, щоб набрати потрібний обсяг тексту, який в нього вимагають журналісти. Але всі медіа та читачі зацікавлені в суті, а не в кількості слів. Не потрібно лити воду, щоб збільшити матеріал.

Тому, перш ніж писати статтю, спитайте себе, навіщо ви хочете писати цей текст. Якщо на думку спала відповідь «залишити слід у світі», як хтось з учасників майстер-класу сказав, то копайте глибше. Адже текст ви пишете не для себе, а для читачів.

Чому? Чому? Чому? Чому? І ще раз чому?

Спитайте навіщо ви пишете текст, чому ця тема важлива для вас. Або ж навпаки, відштовхніться від аудиторії. Але в будь-якому разі перед тим, як набирати слова на клавіатурі визначіться зі своєю метою.

Що ви несете? І кому?

Коли ви готуєте матеріал, важливо розуміти, де ви його будете розміщати. Дарина радить пам’ятати про формулу Лассуела:

  • Хто
  • Що сказав
  • Через який канал
  • Кому
  • З яким ефектом

Краще починати з останнього (про це попередній розділ), далі визначитися, хто саме це має прочитати, після цього зрозуміти, які канали комунікації йому доступні. І лише після цього писати текст і підбирати правильні слова.

Стоп-слова

На кшталт, «на мою думку». Якщо ви пишите колонку і вона буде опублікована від вашого імені, то ця вся колонка і є ваша думка. Тому просто видаляйте.

Так само робіть з:

  • Вступними словами
  • Ввічливістю-превічливістю
  • Підсилювачами (дуже, самий, явно)
  • Прислівниками
  • Паразитами часу (на даний момент)
  • Канцеляризмами

Попрактикуватись бачити ці слова-паразити можна з допомогою інструменту glavred.ru. Сервіс виділяє в тексті слова-сміття. Без них сенс не втрачається. А читати текст стає приємніше і сприймати легше.

Ми ж серйозні люди!

Юристи пишуть серйозні тексти, бо вони серйозні люди. І вирішують серйозні питання. А насправді, такий текст немає нічого спільного про любов до читача чи турботу про нього.

Юрист зрозуміє дитину. Дитина не зрозуміє юриста

В юристів існує психологічний бар’єр — якщо вони будуть писати простою мовою, то втратять як професіонали. Але складно написаний текст — це навпаки про поверхневий підхід. Адже пояснити щось складне простою мовою значно важче і займає більше часу, щоб сформулювати думки.

«Не бійтесь заміняти юридичні терміни зрозумілими для людей словами. Наприклад, фізичну особу-підприємця можна заміти на підприємець, адже є контекст статті. Або фізичну особу на людину», — запевняє Дарина Даниленко.

Хочете навчитись писати тексти так, щоб редактори не плакали, переписуючі ваші тексти людською мовою, підписуйте Маніфест зрозумілого юриста.

Спіавторками маніфесту є Яна Собко, редакторка неформатного юридичного видання Lойер та Віка Папарига, партнерка та комунікаторка Bot&Partners, кураторка курсу «PR для юристів» в Юридичній лабораторії.

Вам також має сподобатись...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *